درسهای تخریب متروپل
تراژدی دردناک متروپول آبادان به جامعه مهندسی و مسئولین مرتبط با بخش مسکن درسهای بسیار زیادی آموخت که بخش کوچکی از آن خدمت بزرگواران واگویه میشود.
1-سقوط متروپول آبادان باید به سقوط احداث ساختمان بدون مجری وفق ماده ۹ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی در کل استان بیانجامد.
2-سقوط متروپول باید سقوط انبوه سازانی باشد که بدون مدرک و دانش در جامعه مهندسی استان فقط برای سود مالی به کسب سرمایه و منفعت مالی مشغول ولی به کیفیت اجرا اهمیتی نمیدهند،بیانجامد .
3-سقوط متروپول باید سقوط خوشبینی به اینکه دانش مهندسی هم میتواندخطا و اشتباه در موارد مهم و اصلی داشته باشد و امکان اینکه آزمایشات و بازدید میدانی خالی از اشکال نیست، بیانجامد.
4-سقوط متروپول باید سقوط مسببینی باشد که نظارت عالیه خود را برای جلوگیری از وقوع این تراژدی درنظر نگرفته و باعث این فاجعه دردناک شدند و آزادانه در جامعه بدون درد و رنج به ایجاد و تکرار چنین فجایعی مشغول هستند بیانجامد.
5-سقوط متروپول باید به سقوط تفکر و نگاهی که بازرو زور و تزویر وجود مجری ذیصلاح را برای صنعت ساختمان یک هزینه اضافه میدانند منتهی شود.
6-فاجعه متروپول به ما آموخت که اگر جامعه انبوه ساز بخواهد قوانین( سازمان نظام مهندسی را دور بزند عواقب بسیار دهشتناکی از جهت اقتصادی و جانی برای جامعه دردمندخواهد داشت.
7-فاجعه متروپول به مجریان و ناظران ما آموخت که حادثه در کمین آنهاست ،باید مقررات ملی ساختمان و دانش مهندسی را در نظارت و اجرا و طراحی بطور کامل
رعایت نمایند و نظریه منفعت طلبان را از دانش مهندسی تمیز نمایند.
8- فاجعه متروپول به ما آموخت که قتل تنها با سلاح گرم و سرد صورت نمیپذیرد،بلکه قتل میتواند با دور زدن قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی هم صورت پذیرد.
9-فاجعه متروپول به ناظرین ومجریان آموخت که مستند سازی گزارشهای مرحله ای و نامه ها اولویت اول یک مهندس با تجربه و کاردان است.
10-فاجعه متروپول به ما آموخت لزوم بررسی سقفهای وافل و اینتل دک و غیره از جهت طراحی و اجرا باید مضاعف تر و بیشتر از سقفهای سنتی باشد چون دانش طراحی و اجرای این مدل سقفها در جامعه ما جدید هست.
11-فاجعه متروپول به مهندسین باید درس پایداری در مقابل افرادی که میخواهند با اعمال فشار بستر و زیر ساخت مقررات ملی ساختمان را زیر سوال برده و بخاطر منفعت دانش مهندسی را کم و یا نادیده بگیرند، باشد.
12-فاجعه متروپول به ما آموخت که تمام ساختمانها از گروه الف تا د باید از فیلتر بررسی سازمان نظام مهندسی و نظارت مضاعف سازمان گذشته و سایر مراجع نیز وظایف کنترلی خود را در این مورد انجام دهند.
13-فاجعه متروپول به ما آموخت که حق مالک برای انتخاب مجری در مقررات ملی ساختمان ،ضربه ای سنگین به حقوق مصرف کنندگان بوده فلذا این قانون غلط و غیر انسانی باید ملغی و حق انتخاب مجری به سازمان نظام مهندسی محول شود.
امیدوارم بعد از این شاهد چنین فجایع دردناکی در جامعه فنی استان چه توسط انبوه سازان و یا مهندسین نبوده و این تراژدی درسهای لازم را جهت جلوگیری از تکرار چنین فجایعی با مستند سازی این واقعه به ما بیاموزد.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.